Friday 26 June 2015

gempar!! mahasiswi bertudung menuntut ilmu dalam gereja?

memang sangat mengejutkan berikut apa yang dikongsikan oleh pensyarah tersebut
* baca sampai habis dahulu sebelum komen



Ini adalah kiriman Rosnida Sari, pensyarah IAIN Ar-Raniry Darussalam Bandar Seri Begawan yang dimuat Australia Plus.

Beliau menulis mengenai aktiviti mahasiswinya mengunjungi gereja di Bandar Seri Begawan. Kunjungan yang tidak biasa itu inspirasi pengalamannya belajar di Universiti Flinders, Australia Selatan.

Berikut ini kiriman penuh Rosnida:


Saya mempunyai pengalaman yang sukar dilupakan dengan mahasiswa-mahasiswi saya. Semester ini pelajaran yang saya mengajar adalah Gender dalam Islam.

Ia kelihatan seperti menarik jika mahasiswa yang semuanya Islam ini belajar juga tentang bagaimana agama lain melihat hubungan laki-laki dan perempuan dalam agama mereka.

Niat untuk membawa mahasiswa ini kerana semasa berada di Adelaide, saya banyak berkawan dengan rakan tempatan. Bahkan saya sempat tinggal bersama keluarga tempatan selama tiga bulan di Flagstaff Hill, Australia Selatan.

Semasa berkawan dengan rakan-rakan tempatan saya sering datang memenuhi undangan mereka seperti BBQ, berkelah bahkan house warming party. Apabila mereka tahu saya beragama Islam dan senang mengunjungi gereja-gereja, mereka berkata bahawa mereka tidak pernah melawat masjid, dan mereka ingin berkunjung ke masjid Malangnya, hingga saya kembali ke Aceh, niat itu tidak direalisasikan.

Ketika saya tinggal bersama keluarga tempatan, saya juga sempat datang mengikuti beberapa aktiviti gereja yang dibawa oleh ibu. Ibu giat melakukan aktiviti charity seperti membuat Kelab mengait. tujuannya adalah sebagai tempat berkumpul bagi para wanita untuk berkongsi cerita. Begitu juga sebagai wadah bagi pendatang baru dalam persekitaran yang berdekatan dengan gereja, seperti pendatang dari Romania atau Vietnam, yang mungkin belum mempunyai kenalan dalam persekitaran tersebut.


Dengan mengikuti kelab mengait ini, ibu dan rakan-rakannya dari komuniti tempatan boleh membantu tetamu peserta baru ini tadi, yang boleh jadi belum boleh berbahasa Inggeris atau belum mempunyai peralatan rumah, seperti sofa atau meja makan. Peralatan ini, kadang-kadang diberikan dengan percuma oleh ahli-ahli gereja.

Ayah juga bukan laki-laki sembarangan. Ia pernah menjadi ketua Rotary chapter Adelaide bahagian selatan. Ketika berada di Flagstaff Hill, saya sempat mengikuti dua kali aktiviti Rotary, penggalangan dana dengan cara penjualan lukisan dan interfaith dialogue dengan komuniti Ahmadiyah. Selain itu beliau juga pernah menjadi ketua di salah satu wilayah di Australia Selatan pada akhir tahun 70-an hingga awal tahun 80-an.

Peluang untuk berinteraksi dengan Australia, khususnya Adelaide tidak terlepas daripada biasiswa yang saya dapat dari kerajaan Aceh untuk meneruskan study saya di Flinders University. Kerajaan Aceh memberikan biasiswa bagi guru dan pensyarah yang selamat dari musibah tsunami 2004.

Saya disenaraikan sebagai seorang pensyarah baru pada tahun 2006 sehingga berhak untuk ikut ujian mendapatkan biasiswa ini. Salah satu negara yang memberikan sumbangan sehingga menjadi biasiswa adalah Australia.

Berdasarkan pengalaman tersebut saya mencobamenjadi 'jambatan' perdamaian bagi umat Kristian dan Islam di bandar saya sekarang, Bandar Seri Begawan. Saya rasa sudah tiba masanya saya 'membalas' kebaikan mereka dengan menjadi 'pembawa damai' untuk agama dan budaya yang berbeza ini.


berbalik kepada cerita gereja, pendeta pada salah satu gereja pada Bandar Seri Begawan ini adalah rakan saya, maka sayapun melakukan pendekatan dan mengatakan bahawa saya ingin membawa mahasiswa untuk berkunjung ke gereja.

Selain untuk mengetahui tentang hubungan laki-laki dan wanita pada agama mereka, saya juga ingin supaya tidak ada ketidakselesaan mahasiswa pada mereka yang beragama berbeza. Tujuannya supaya berlaku persefahaman diantara mereka, menghilangkan prasangka yang sudah dibentuk oleh media (Surat khabar dan TV) atau ketika mendengar perbincangan orang lain.

Dengan mendengar terus dari pendeta dan tentunya penganut agama Kristian itu secara terus, saya harap tetamu mahasiswa ini boleh bertanya terus supaya memahami hal-hal yang berkaitan dengan agama Nabi Isa ini.

Pada mulanya saya bimbang mereka tidak mahu datang dengan alasan hujan yang amat lebat atau kerana tidak selesa (takut) untuk datang ke gereja. Buktinya adalah: ketika saya tawarkan hal ini pada kelas yang lain, pelajar di kelas tersebut memberi pelbagai alasan. Daripada kira-kira 26 orang, hanya 3 yang mengatakan ya. Selebihnya, ada yang senyum kecut dan menggelengkan kepala.

Tapi ternyata mahasiswi dari kelas gender ini sangat bersemangat. Beberapa kali di antara mereka menelefon bertanya bagaimana untuk ke gereja.

Saya menawarkan diri untuk datang terlebih dahulu.agar boleh menyambut mereka di situ, supaya mereka selesa bahawa ada seseorang yang telah mereka kenal yang ada di tempat asing tersebut.saya khawatir mahasiswa saya tidak mahu bertanya ketika pendeta menyelesaikan ceramahnya. saya menyediakan beberapa soalan dan saya minta beberapa mahasiswa bertanya dengan soalan yang telah saya siapkan tadi.

Tetapi ternyata, setelah pendeta menyelesaikan ceramahnya, beberapa mahasiswa malah bertanya dengan soalan mereka sendiri. Ertinya mereka juga berminat untuk tau lebih jauh tentang agama Kristian dan pertanyaan mereka direspon terus oleh penganut agama tersebut.

Semasa pulang, saya menyapa seorang mahasiswi yang bajunya kelihatan basah, akibat kehujanan. Beliau katakan bahawa dia bukan dari kelas Gender saya, melainkan dari kelas lain yang saya ajar. Ia katakan bahawa ia juga memberitahu rakan-rakannya dari kelas lain tersebut untuk datang dan ia sangat tertarik dengan apa yang telah ia dengar di dalam gereja tersebut.Apa yang saya pelajari dari kejadian ini adalah:

Kerana mahasiswi saya tidak begitu kaku untuk datang ke gereja. nyatanya mereka begitu bersemangat untuk datang. Bagi sebahagian muslim, masuk rumah ibadah agama lain adalah sesuatu yang dilarang, tetapi saya tidak melihat ini dari mahasiswa saya.

Beberapa mahasiswa saya begitu bersemangat dan bersemangat untuk mendapatkan ilmu tentang agama yang berbeza. Ini terlihat dari banyaknya soalan yang mereka tanyakan. Walaupun ada juga pelajar yang hanya menjadi pendengar

Saya harap langkah kecil ini boleh menjadi langkah yang lebih besar lagi di masa depan. Saya sangat bersemangat untuk ini, kerana ketika kembali ke ruang kelas, beberapa pelajar bertanya bila mereka boleh datang berkunjung ke rumah ibadat agama lain yang ada di Bandar Aceh.
 

No comments:

Post a Comment